lauantai 9. toukokuuta 2015

Heipä hei taas!

Eskarivuosi alkaa olemaan paketissa. Tässä esimerkkejä Kangasvuoren päiväkodin toiminnallisesta esiopetuksesta ja siitä miten TVT kulkee mukana. Kaikki ”vanha ja perinteikäs” kulkee myös uuden rinnalla.Tässä esittelen vain TVT osuuden.

Karvakavereiden eskarissa on 26 eskarilaista ja meillä on käytössä päivittäin 4 iPad miniä, 1 iPad air, videotykki (liitinkappale läppärille sekä tabletille), 2 läppäriä ja pöytäkone, sekä muutama tabletkynä. Eskareiden lisäksi laitteita käyttävät 18 ”viskaria”, eli ensi lukuvuoden eskarit.

Esimerkkejä koko vuoden käytössä olevista sovelluksista ja peleistä (tässä ei todellakaan ole kaikki, mutta ehkä ne käytetyimmät)
-Ekapelit (PC:llä ja tabletilla)
-Mollan Abc -kirjainhahmojen oikeaoppinen tuottaminen
-Matematiikkaa 3-6 -vuotiaille, sekä 4-7-vuotiaille (jokaisella viskarilla oma profiili ensimmäiseesä, ja jokaisella eskariila jälkimmäisessä, mutta myös ristiin saa pelata)
-Lola Pandan pelit (matiikajuna, aakkosjuna, abc-juhlat)
-StoryCreator
-Matikkakunkku
-Metkamaakarit aakkospeli
-Palapelit
-Muistipelit
-Kamera/videokamera
-Piirustusohjelma
-Värityskuvat itsenäisesti PC:ltä tulostettuna.Lapset siis itse valitsevat ja tulostavat.
-iMovie

Vuotemme koostui 5 eri teemasta: Viidakko, Avaruus & Robotit, Joulu, Talven ihmeet & sadut, Luonto & Liikenne.

Teemojen alussa loin aina tableteille omat teemakansiot esim. ”Viidakkopelit”. Siellä kansiossa olevia pelejä sai pelata usein esiopetuksen ulkopuolisena aikana ja opettajan luvalla myös eskarin aikana. Iltapäivisin viisivuotiaat ja kokopäiväiset eskarit käyttivät paljon näitä sovelluksia. Meillä ”peliaika” on 15 minuuttia päivässä, mikäli kyseessä on ”hupipelaaminen”. Sovellukset on kuitenkin valittu siten, että niissä on jotain opetuksellistakin. Peliajan rajoitus tulee suoraan vanhemmilta; ruutuaikaa on syytä valvoa oli se sitten mitä hyvänsä. Peliaika mahdollistaa sen, että kaikki pääsevät laitteiden kanssa tutuksi eskarivuoden aikana. Meillä tosin jo siis viisivuotiaat ovat eskareiden siivellä päässeet kokeilemaan monia juttuja.

15 minuutin peliaika on kuitenkin viitteellinen siten, että jos esim. lapsi tekee sarjakuvaa innolla ja keskittyneesti, niin hän kyllä saa mahdollisuuksien mukaan jatkaa sen tekoa pidempäänkin. Toki myös seuraavina päivinä on aina mahdollista jatkaa.

Viidakkoteema:

Elokuu, Syyskuu

Tavoitteita ja sisältöjä: Ryhmäytyminen, ensimmäiset kirjaimet, matematiikassa vertailua, sarjoitusta ja lukumäärän ja numeron vastaavuutta, viidakon eläimiin tutustuminen, vertaillaan omaa kotimaatamme ja viidakkoa (vuodenajat!)

Sovellukset:
-Random name selector; nimien arpomiskone. Keitä ryhmässämme on?Viidakkomuskarissa: Random name selectoriin laitettu viidakkosanoja, joita arvotaan esiin. Rummulla soitetaan ensin sana, esim ”papukaija”. Sitten lapsi keksii sanalle järkevän jatkon: esim. ”Papukaija lentää ilmassa” → soitetaan rummulla koko lause.

-Viidakon eläin palapelit
  • Jungle maze: sokkeloita
  • Lintujen ääniä
  • Story creator; kerro itsestäsi/ perheestäsi piirtämällä ja nauhoita puhe. Tätä käytettiin paljon myös yhteisillä kokoontumisilla kuva-arvoituksiin; yksi lapsi piirsi, viidakkoaiheista kuvaa muut seurasivat tykiltä arvuutellen mikä siitä tulee
  • Valokuvaaminen; miten kuvata, miten pitää tablettia, mitä voi kuvata
  • Kuvataan omaa ryhmää; montako tyttöä?Montako poikaa? Kuvataan asioita joista tykätään ja käydään tuokioilla läpi.
    → Kuvataan päiväkotiympäristöä ja sieltä erityisesti asioita, jotka alkavat a, e, i, o/ asioita, joita on 1, 2, 3...
  • Kuvataan ”kehoaakkosia”, eli pienissä ryhmissä lapset muodostavat kirjaimia kehoillaan yhdessä (a, e, i, o)
  • aikuinen kuvaa lapsia esim. liikuntahetkillä---> lapsihavainnointi!Tavoitteiden asettaminen eskarivuodelle. Syksyn keskusteluissa vanhemmille voi näyttää videomateriaalia.




Avaruus & Robotit

Lokakuu & Marraskuu

Tavoitteita ja sisältöjä: Vuodenajat, vuorokausirytmi, viikonpäivät, valo ja varjo, tietoa aurinkokunnasta; ympäröivästä maailmankaikkeudesta. Seuraavat kirjaimet ja numerot

-Paperimassa planeettoihin malli katsotaan Solar walk -sovelluksen avulla videotykillä. Päästään sukeltamaan aurinkokuntamme planeettojen keskelle ja jopa sisälle! Vertaillaan planeettojen kokoa.
Solar walk sovellus oli muutenkin usein esillä tykkiin liitettynä, jotta lapset pystyivät yhdessä tutkimaan vapaasti.

-Google earth; missä sinä asut? Miltä näyttää asuinalueemme ja päiväkotimme ilmasta katsottuna?

  • Päivä ja yö & vuodenajat maan pyöriminen akselinsa ympäri, sekä auringon ympäri havainnollistuvat..
Halloweenina pidetään naamiaisten sijasta touhupäivä, ja yksi toiminnoista on iMovien elokuvatrailerityöpaja. Päivässä syntyy 5 hienoa traileria, joista kaksi viidakkoaiheista ja 3 avaruusaiheista.

-Muskarissa: Avaruusääniä Garageband & Launchpad

Avaruusteemaan sopivia sovelluksia:
-Hole-In-a-Wall
-Robottitaistelu
-sokkelot
-iMovie

Jouluteema

Joulukuu

Tavoiteita ja sisältöjä: Kiinnitetään erityishuomiota alkuäänteisiin (ja loppuäänteisiin).Keskitytään vokaaleihin, mutta harjoitellaan kuulemaan myös konsonantteja. Muutkin fonol. Taidot erityistarkkailussa.

Eskariryhmän joulukalenteri mobiiliprojekti

Tavoitteet:
  • Qr-koodin lukeminen
  • Elämyksellisyys ja kokemus
  • Yhteisöllisyys; yhteinen kalenteri kahdella eri ryhmällä
  • Fonologisten taitojen kehittäminen
  • Tarkkaavuus & keskittyminen
  • Lyhytaikainen muisti
  • Jouluna pitää olla hauskaa
  • Oman vuoron odotus
  • Monikulttuurisessa ryhmässä suomalaisten jouluperinteiden tutuksi tekeminen mukavalla tavalla.

Kuvaus toiminnasta:

Joulun odotus alkaa joulukalenterin ensimmäisen luukun avautumisen myötä. Esiopetusryhmässäni se tarkoittaa salaisen kirjainkoodin avaamista päivä kerrallaan. Marraskuussa etsin YouTubesta 30 jouluista tai vähemmän jouluista 1-6 min videoklippiä. Seuraavaksi tein Qr-koodit, jotka johtivat siis näihin videoihin. Tein koodit Tide-Q free –appsilla, koska sillä saa koodeihin piirrettyä kivoja, yksinkertaisia kuvia. Tämä helpottaa leikkaa ja liimaa -vaiheessa koodien erottamista toisistaan, ja vähentää siis sekaannuksen todennäköisyyttä.
Tulostin koodit ja liimasin ne vanhojen joulukorttien kääntöpuolelle. Sitten piti vielä keksiä jokaisesta videosta joku kysymys; esimerkiksi Mikki Hiiren joulukuusi –animaation jälkeen kysytty kysymys oli ”millä Mikki Hiiri kaatoi kuusen?” Vastaus oli kirves. Sitten vielä jatkokysymys: ”mihin kirjaimeen sana päättyy?” Jotkut tiesivät heti, mutta silti asiaa pohdittiin yhdessä tovi. Kun oikea kirjain on keksitty, päivän tonttu saa etsiä sen monien kirjainten seasta. Kirjaimet ovat pahville liimattuja huopakirjaimia. Huopa siksi, että jokainen lapsi saa vielä tunnustella kirjaimen sormillaan ennen kuin se laitetaan loppusijoituspaikkaansa tuulikaapin narulle.
Joka päivä siis joku lapsi ensin nostaa kortin joulusäkistä, lukee koodin iPadilla (joka kiinni videotykissä), video katsotaan ja kysytään kysymykset. Päivän tontulla on aina ensimmäisenä vastaamisoikeus. Jos hän ei tiedä, niin hän voi kysyä joltain kaverilta. Loppujen lopuksi kirjaimista muodostuu jouluinen värssy: ”Suurempi kuin lahjapino, olkoon antamisen ilo”. Tätä kalenteria oli avaamassa Kangasvuoren päiväkodin kaikki 26 eskaria ja muutama aikuinen. Loput kirjaimet värssyyn ilmestyvät aina viikonlopun jälkeen pikkuhiljaa.






Miten sujui?

Joulukalenteri oli hitti! Videot eivät aina olleet animaatioita tms vaan joulun suomalaisen joulunvieton perinteitä tuli käsiteltyä monella tavalla; oli erään perheen joulutouhuja torttuineen ja kuusenkoristeluineen, oli vanhoja joululauluja 60-luvulta mustavalkoisina konserttitaltiointeina, oli jouluruokien raaka-aineisiin liittyviä videoita, oli eläinvideoita...kysymykset olivat laajalla skaalalla joko suoraan sisällöstä muisteltavia, tai päättelyä vaativia, jolloin video toimi lähinnä johdantona aiheeseen; tästä esimerkkinä klippi, jossa joulupukki lähtee kierrokselle moottoripyörällä.Kysymys kuului, että miksihän pukki ei lähtenyt reellä?(ei ollut yhtään lunta. Lumi oli siis avainsana ja se alkaa kirjaimella L....jne)
Lapset odottivat tuokiota joka päivä! Tämä tapa harjoittaa fonologisia taitoja on juuri esiopetukseen sopivaa leikillisyyden vuoksi. Motivaatio osallistumiseen oli korkealla ihan jokaiselle lapsella.

Välineet:

iPad mini
-qr-koodin tekemiseeen sovellus
-qr-koodin lukemiseen sovellus

Videotykki

Muut tarpeistot:
Kartonkia
Huopaa
Vanhoja joulukortteja
Youtube (tämä tietysti kiistanalainen tekijänoikeuksien takia...)

Jouluisia appseja:
-ElfYorself: liitä oma pääsi tanssivalle tontulle ja naura; lapset tekivät itsenäisesti ja aikuisen johdolla.
  • XmasBooth: Tuunaa valokuvastasi jouluinen liittämällä siihen esim.pukin parta, hattu tai poronsarvet.
  • Joulupalapelit
  • Joulukuusen koristelu -appsi

Talven ihmeet ja sadut

Tammikuu & Helmikuu

Tavoitteita ja sisältöjä: seuraavat kirjaimet, pieniä yhteenlaskuja,enemmän, vähemmän, luonnon tarkkailu& vuodenajat, kirjojen lukeminen yhteisillä hetkillä (fonol.&oppimaan oppimisen taidot),kertomisen harjoittelua (muistaminen, looginen tapahtumien järjestys, aktiivinen osallistuminen)

Teemaan ja sisältöihin sopivat sovellukset:
-Voihan matikka
-JumpyPump
-Winter Jigsaw puzzles
-Snowman maker salon
-StoryCreator

-Talvisen luonnon kuvausta; läheltä kuvaaminen. Kuinka läheltä voi kuvata?Miten rajata?Mikä on kaunista?
-Hiihto, luitselu ja pulkkamäki videoita: nopeutettu kuva näyttää hauskalta, samoin hidastettu.


Eskarikirja 2015” sovellus: Book Creator.
Jokainen eskari tekee oman aukeaman, johon tulee:
-oma nimi
-selfie
-Mikä minusta tulee isona
-Kuka on paras kaveri eskarissa
-Mikä on mukavinta maailmassa
-Toisten mielestä olen...(positiivisia asioita yhdessä mietitty tuokiolla, ja samalla aikuinen kirjoittaa ne tabletille--->videotykiltä seurataan )

Tämä kirja voidaan mahdollisuksien mukaan jakaa myös vanhemmille, kunhan lupa-asiat ovat selvät.

Jää sulaa -projekti

Tavoitteita:
- Looginen päättely (iso pala---> sulaminen kestää kauemmin)
  • Luonnon ihmettely
  • iMotioniin tutustuminen
  • Elämyksellisyys (animaation teko)
  • Animaation teossa tärkeät asiat? Eskarit osasivat mainita tämän projektin jälkeen, että on tärkeää, että kamera ei liiku!

Jäädytimme kolme erikokoista jääpalaa; yksi maitopurkin kokoinen, yksi puolikas maitopurkki ja yksi n. kolmasosa maitopurkkia. Teimme arviot kunkin jääpalan sulamisajasta ja kirjasimme ne ylös. Seuraavaksi otimme pienimmän jääpaloista ja laitoimme sen maljaan. Viereen asetettiin suuri kello ja sitten iPad teipattiin kahden kynäpurkin väliin tukevasti kamera kohti kelloa ja jääpalamaljakkoa. Sitten vain animaatio-appsi Appstoresta (ilmainen jos ei halua lisätä animaatioon ääntä) ja herätyskello hälyttämään viiden minuutin välein. Aina kun kello soi, joku eskareista kävi painamassa kameran laukaisijaa. Tätä hommaa suoritimme klo 8.30- 14.50.
Klo 14.50 totesimme, että jääpala oli sulanut ja pääsimme katsomaan valmiin tuotoksen. Aivan mahtava jäänsulamisvideo ja pyörivät kellonviisarit! Lisäjännitystä videoon toi se, että maljakko oli keskeltä kapeampi kuin ylhäältä. Jääpala ei ensin mahtunut kapeasta kohdasta ja jännityksellä seurasimme koska molskahtaa; se tapahtui hieman ennen puoltapäivää :)
Tämä projekti poiki muutaman pienemmän animaatioprojektin; linnanrakennus palikoilla, palapelin kokoaminen ja auton piirtäminen. Näitä pienempiä lapset tekivät itsenäisesti; joskin kameran paikallaan pitäminen koettiin haasteelliseksi.



Koko päiväkodin yhteinen lauluhetki talviteemalla

Latasimme Snowman maker salon -sovelluksen ja laitoime sen näkymään videotykiltä laulusaliin, johon tuli siis koko päiväkodin väki ihan pienistä lähtien. Aloitimme laulamalla

” Teen teen teen
Lumiukon teen
Lumiukolleni laitan
jalat paikoilleen”

Kun tämä säkeistö oli laulettu ennalta arvotut eskaritytöt tekivät sovelluksella lumiukolle vartalon.
Seuraavassa säkeistössä laitettiin pää. Sitten tuli muiden ryhmien vuoro esittää omia laulujaan. Seuraava esiintyjä arvottiin Random name selectorin avulla; olin etukäteen laittanut sinne kaikki esiintyjät ja heidän kappaleensa. Yleisöstä valittiin aina joku painamaan tabletin nappulaa ja saatiin siten seuraava esiintyjä selville. Kun he olivat esiintyneet, niin he saivat päättää mitä lumiukolle seuraavaksi laitetaan. Kun oli päätettyesim. että nenä, niin jälleen eskarimme lauloivat lumiukkolaulun nenäsäkeistöllä ja siinä samalla liittivät yleisön valitseman nenän lumiukollemme.Lauluhetken lopuksi meillä oli valmis hauska lumiukko heijastettuna seinälle, ja olimme samalla esitelleet päiväkodin henkilökunnalle yhden tavan käyttää tablettia hyödyksi.Lumiukkoja tehtiin muutenkin aikamoinen liuta.







Luonto& Liikenne

Maaliskuu, Huhtikuu ja Toukokuu

-Vuodenajat -animaatio yhteistyönä. Myös äänimaisema nauhoitetaan itse.
-Liikennemerkkikuvaus
  • Maltin ja Valtin liikennediplomi kaikille Pikku Kakkosen netistä tehtävän testin suorittamisen jälkeen
  • Liikennevalosovellus musassa (vihreällä soitetaan, punaisella ei)

Smartfeet-kokeilut (edellisessä blogitekstissä tarkemmin selitetty)

Videokooste koko vuoden touhuista kevätjuhlaan.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti