Heipä hei taas!
Eskarivuosi alkaa olemaan paketissa. Tässä esimerkkejä Kangasvuoren päiväkodin toiminnallisesta
esiopetuksesta ja siitä miten TVT kulkee mukana. Kaikki ”vanha ja
perinteikäs” kulkee myös uuden rinnalla.Tässä esittelen vain
TVT osuuden.
Karvakavereiden eskarissa on 26
eskarilaista ja meillä on käytössä päivittäin 4 iPad miniä, 1
iPad air, videotykki (liitinkappale läppärille sekä tabletille), 2
läppäriä ja pöytäkone, sekä muutama tabletkynä. Eskareiden
lisäksi laitteita käyttävät 18 ”viskaria”, eli ensi
lukuvuoden eskarit.
Esimerkkejä koko vuoden käytössä
olevista sovelluksista ja peleistä (tässä ei todellakaan ole
kaikki, mutta ehkä ne käytetyimmät)
-Ekapelit (PC:llä ja tabletilla)
-Mollan Abc -kirjainhahmojen
oikeaoppinen tuottaminen
-Matematiikkaa 3-6 -vuotiaille, sekä
4-7-vuotiaille (jokaisella viskarilla oma profiili ensimmäiseesä,
ja jokaisella eskariila jälkimmäisessä, mutta myös ristiin saa
pelata)
-Lola Pandan pelit (matiikajuna,
aakkosjuna, abc-juhlat)
-StoryCreator
-Matikkakunkku
-Metkamaakarit aakkospeli
-Palapelit
-Muistipelit
-Kamera/videokamera
-Piirustusohjelma
-Värityskuvat itsenäisesti PC:ltä
tulostettuna.Lapset siis itse valitsevat ja tulostavat.
-iMovie
Vuotemme koostui 5 eri teemasta:
Viidakko, Avaruus & Robotit, Joulu, Talven ihmeet & sadut,
Luonto & Liikenne.
Teemojen alussa loin aina tableteille
omat teemakansiot esim. ”Viidakkopelit”. Siellä kansiossa olevia
pelejä sai pelata usein esiopetuksen ulkopuolisena aikana ja
opettajan luvalla myös eskarin aikana. Iltapäivisin viisivuotiaat
ja kokopäiväiset eskarit käyttivät paljon näitä sovelluksia.
Meillä ”peliaika” on 15 minuuttia päivässä, mikäli kyseessä
on ”hupipelaaminen”. Sovellukset on kuitenkin valittu siten, että
niissä on jotain opetuksellistakin. Peliajan rajoitus tulee suoraan
vanhemmilta; ruutuaikaa on syytä valvoa oli se sitten mitä hyvänsä.
Peliaika mahdollistaa sen, että kaikki pääsevät laitteiden kanssa
tutuksi eskarivuoden aikana. Meillä tosin jo siis viisivuotiaat ovat
eskareiden siivellä päässeet kokeilemaan monia juttuja.
15 minuutin peliaika on kuitenkin
viitteellinen siten, että jos esim. lapsi tekee sarjakuvaa innolla
ja keskittyneesti, niin hän kyllä saa mahdollisuuksien mukaan
jatkaa sen tekoa pidempäänkin. Toki myös seuraavina päivinä on
aina mahdollista jatkaa.
Viidakkoteema:
Elokuu,
Syyskuu
Tavoitteita ja
sisältöjä: Ryhmäytyminen, ensimmäiset kirjaimet, matematiikassa
vertailua, sarjoitusta ja lukumäärän ja numeron vastaavuutta,
viidakon eläimiin tutustuminen, vertaillaan omaa kotimaatamme ja
viidakkoa (vuodenajat!)
Sovellukset:
-Random name
selector; nimien arpomiskone. Keitä ryhmässämme
on?Viidakkomuskarissa: Random name selectoriin laitettu
viidakkosanoja, joita arvotaan esiin. Rummulla soitetaan ensin sana,
esim ”papukaija”. Sitten lapsi keksii sanalle järkevän jatkon:
esim. ”Papukaija lentää ilmassa” → soitetaan rummulla koko
lause.
-Viidakon eläin palapelit
- Jungle maze: sokkeloita
- Lintujen ääniä
- Story creator; kerro itsestäsi/ perheestäsi piirtämällä ja nauhoita puhe. Tätä käytettiin paljon myös yhteisillä kokoontumisilla kuva-arvoituksiin; yksi lapsi piirsi, viidakkoaiheista kuvaa muut seurasivat tykiltä arvuutellen mikä siitä tulee
- Valokuvaaminen; miten kuvata, miten pitää tablettia, mitä voi kuvata
- Kuvataan omaa ryhmää; montako tyttöä?Montako poikaa? Kuvataan asioita joista tykätään ja käydään tuokioilla läpi.→ Kuvataan päiväkotiympäristöä ja sieltä erityisesti asioita, jotka alkavat a, e, i, o/ asioita, joita on 1, 2, 3...
- Kuvataan ”kehoaakkosia”, eli pienissä ryhmissä lapset muodostavat kirjaimia kehoillaan yhdessä (a, e, i, o)
- aikuinen kuvaa lapsia esim. liikuntahetkillä---> lapsihavainnointi!Tavoitteiden asettaminen eskarivuodelle. Syksyn keskusteluissa vanhemmille voi näyttää videomateriaalia.
Avaruus
& Robotit
Lokakuu
& Marraskuu
Tavoitteita ja
sisältöjä: Vuodenajat, vuorokausirytmi, viikonpäivät, valo ja
varjo, tietoa aurinkokunnasta; ympäröivästä maailmankaikkeudesta.
Seuraavat kirjaimet ja numerot
-Paperimassa
planeettoihin malli katsotaan Solar walk -sovelluksen avulla
videotykillä. Päästään sukeltamaan aurinkokuntamme planeettojen
keskelle ja jopa sisälle! Vertaillaan planeettojen kokoa.
Solar walk
sovellus oli muutenkin usein esillä tykkiin liitettynä, jotta
lapset pystyivät yhdessä tutkimaan vapaasti.
-Google earth;
missä sinä asut? Miltä näyttää asuinalueemme ja päiväkotimme
ilmasta katsottuna?
- Päivä ja yö & vuodenajat maan pyöriminen akselinsa ympäri, sekä auringon ympäri havainnollistuvat..
Halloweenina
pidetään naamiaisten sijasta touhupäivä, ja yksi toiminnoista on
iMovien elokuvatrailerityöpaja. Päivässä syntyy 5 hienoa
traileria, joista kaksi viidakkoaiheista ja 3 avaruusaiheista.
-Muskarissa:
Avaruusääniä Garageband & Launchpad
Avaruusteemaan
sopivia sovelluksia:
-Hole-In-a-Wall
-Robottitaistelu
-sokkelot
-iMovie
Jouluteema
Joulukuu
Tavoiteita ja
sisältöjä: Kiinnitetään erityishuomiota alkuäänteisiin (ja
loppuäänteisiin).Keskitytään vokaaleihin, mutta harjoitellaan
kuulemaan myös konsonantteja. Muutkin fonol. Taidot
erityistarkkailussa.
Eskariryhmän
joulukalenteri mobiiliprojekti
Tavoitteet:
- Qr-koodin lukeminen
- Elämyksellisyys ja kokemus
- Yhteisöllisyys; yhteinen kalenteri kahdella eri ryhmällä
- Fonologisten taitojen kehittäminen
- Tarkkaavuus & keskittyminen
- Lyhytaikainen muisti
- Jouluna pitää olla hauskaa
- Oman vuoron odotus
- Monikulttuurisessa ryhmässä suomalaisten jouluperinteiden tutuksi tekeminen mukavalla tavalla.
Kuvaus
toiminnasta:
Tulostin koodit ja liimasin ne vanhojen joulukorttien kääntöpuolelle. Sitten piti vielä keksiä jokaisesta videosta joku kysymys; esimerkiksi Mikki Hiiren joulukuusi –animaation jälkeen kysytty kysymys oli ”millä Mikki Hiiri kaatoi kuusen?” Vastaus oli kirves. Sitten vielä jatkokysymys: ”mihin kirjaimeen sana päättyy?” Jotkut tiesivät heti, mutta silti asiaa pohdittiin yhdessä tovi. Kun oikea kirjain on keksitty, päivän tonttu saa etsiä sen monien kirjainten seasta. Kirjaimet ovat pahville liimattuja huopakirjaimia. Huopa siksi, että jokainen lapsi saa vielä tunnustella kirjaimen sormillaan ennen kuin se laitetaan loppusijoituspaikkaansa tuulikaapin narulle.
Joka päivä siis joku lapsi ensin nostaa kortin joulusäkistä, lukee koodin iPadilla (joka kiinni videotykissä), video katsotaan ja kysytään kysymykset. Päivän tontulla on aina ensimmäisenä vastaamisoikeus. Jos hän ei tiedä, niin hän voi kysyä joltain kaverilta. Loppujen lopuksi kirjaimista muodostuu jouluinen värssy: ”Suurempi kuin lahjapino, olkoon antamisen ilo”. Tätä kalenteria oli avaamassa Kangasvuoren päiväkodin kaikki 26 eskaria ja muutama aikuinen. Loput kirjaimet värssyyn ilmestyvät aina viikonlopun jälkeen pikkuhiljaa.
Miten sujui?
Joulukalenteri
oli hitti! Videot eivät aina olleet animaatioita tms vaan joulun
suomalaisen joulunvieton perinteitä tuli käsiteltyä monella
tavalla; oli erään perheen joulutouhuja torttuineen ja
kuusenkoristeluineen, oli vanhoja joululauluja 60-luvulta
mustavalkoisina konserttitaltiointeina, oli jouluruokien
raaka-aineisiin liittyviä videoita, oli eläinvideoita...kysymykset
olivat laajalla skaalalla joko suoraan sisällöstä muisteltavia,
tai päättelyä vaativia, jolloin video toimi lähinnä johdantona
aiheeseen; tästä esimerkkinä klippi, jossa joulupukki lähtee
kierrokselle moottoripyörällä.Kysymys kuului, että miksihän
pukki ei lähtenyt reellä?(ei ollut yhtään lunta. Lumi oli siis
avainsana ja se alkaa kirjaimella L....jne)
Lapset odottivat
tuokiota joka päivä! Tämä tapa harjoittaa fonologisia taitoja on
juuri esiopetukseen sopivaa leikillisyyden vuoksi. Motivaatio
osallistumiseen oli korkealla ihan jokaiselle lapsella.
Välineet:
iPad mini
-qr-koodin
tekemiseeen sovellus
-qr-koodin
lukemiseen sovellus
Videotykki
Muut tarpeistot:
Kartonkia
Huopaa
Vanhoja
joulukortteja
Youtube (tämä
tietysti kiistanalainen tekijänoikeuksien takia...)
Jouluisia
appseja:
-ElfYorself:
liitä oma pääsi tanssivalle tontulle ja naura; lapset tekivät
itsenäisesti ja aikuisen johdolla.
- XmasBooth: Tuunaa valokuvastasi jouluinen liittämällä siihen esim.pukin parta, hattu tai poronsarvet.
- Joulupalapelit
- Joulukuusen koristelu -appsi
Talven
ihmeet ja sadut
Tammikuu &
Helmikuu
Tavoitteita ja
sisältöjä: seuraavat kirjaimet, pieniä yhteenlaskuja,enemmän,
vähemmän, luonnon tarkkailu& vuodenajat, kirjojen lukeminen
yhteisillä hetkillä (fonol.&oppimaan oppimisen
taidot),kertomisen harjoittelua (muistaminen, looginen tapahtumien
järjestys, aktiivinen osallistuminen)
Teemaan ja
sisältöihin sopivat sovellukset:
-Voihan matikka
-JumpyPump
-Winter Jigsaw
puzzles
-Snowman maker
salon
-StoryCreator
-Talvisen luonnon
kuvausta; läheltä kuvaaminen. Kuinka läheltä voi kuvata?Miten
rajata?Mikä on kaunista?
-Hiihto, luitselu
ja pulkkamäki videoita: nopeutettu kuva näyttää hauskalta, samoin
hidastettu.
”Eskarikirja
2015” sovellus: Book Creator.
Jokainen eskari
tekee oman aukeaman, johon tulee:
-oma nimi
-selfie
-Mikä minusta
tulee isona
-Kuka on paras
kaveri eskarissa
-Mikä on
mukavinta maailmassa
-Toisten mielestä
olen...(positiivisia asioita yhdessä mietitty tuokiolla, ja samalla
aikuinen kirjoittaa ne tabletille--->videotykiltä seurataan )
Tämä kirja
voidaan mahdollisuksien mukaan jakaa myös vanhemmille, kunhan
lupa-asiat ovat selvät.
Jää
sulaa -projekti
Tavoitteita:
-
Looginen päättely (iso pala--->
sulaminen kestää kauemmin)
- Luonnon ihmettely
- iMotioniin tutustuminen
- Elämyksellisyys (animaation teko)
- Animaation teossa tärkeät asiat? Eskarit osasivat mainita tämän projektin jälkeen, että on tärkeää, että kamera ei liiku!
Klo 14.50 totesimme, että jääpala oli sulanut ja pääsimme katsomaan valmiin tuotoksen. Aivan mahtava jäänsulamisvideo ja pyörivät kellonviisarit! Lisäjännitystä videoon toi se, että maljakko oli keskeltä kapeampi kuin ylhäältä. Jääpala ei ensin mahtunut kapeasta kohdasta ja jännityksellä seurasimme koska molskahtaa; se tapahtui hieman ennen puoltapäivää :)
Tämä projekti poiki muutaman pienemmän animaatioprojektin; linnanrakennus palikoilla, palapelin kokoaminen ja auton piirtäminen. Näitä pienempiä lapset tekivät itsenäisesti; joskin kameran paikallaan pitäminen koettiin haasteelliseksi.
Koko
päiväkodin yhteinen lauluhetki talviteemalla
Latasimme Snowman
maker salon -sovelluksen ja laitoime sen näkymään videotykiltä
laulusaliin, johon tuli siis koko päiväkodin väki ihan pienistä
lähtien. Aloitimme laulamalla
”
Teen teen teen
Lumiukon
teen
Lumiukolleni
laitan
jalat
paikoilleen”
Kun tämä
säkeistö oli laulettu ennalta arvotut eskaritytöt tekivät
sovelluksella lumiukolle vartalon.
Seuraavassa
säkeistössä laitettiin pää. Sitten tuli muiden ryhmien vuoro
esittää omia laulujaan. Seuraava esiintyjä arvottiin Random name
selectorin avulla; olin etukäteen laittanut sinne kaikki esiintyjät
ja heidän kappaleensa. Yleisöstä valittiin aina joku painamaan
tabletin nappulaa ja saatiin siten seuraava esiintyjä selville. Kun
he olivat esiintyneet, niin he saivat päättää mitä lumiukolle
seuraavaksi laitetaan. Kun oli päätettyesim. että nenä, niin
jälleen eskarimme lauloivat lumiukkolaulun nenäsäkeistöllä ja
siinä samalla liittivät yleisön valitseman nenän
lumiukollemme.Lauluhetken lopuksi meillä oli valmis hauska lumiukko
heijastettuna seinälle, ja olimme samalla esitelleet päiväkodin
henkilökunnalle yhden tavan käyttää tablettia hyödyksi.Lumiukkoja
tehtiin muutenkin aikamoinen liuta.
Luonto&
Liikenne
Maaliskuu,
Huhtikuu ja Toukokuu
-Vuodenajat
-animaatio yhteistyönä. Myös äänimaisema nauhoitetaan itse.
-Liikennemerkkikuvaus
- Maltin ja Valtin liikennediplomi kaikille Pikku Kakkosen netistä tehtävän testin suorittamisen jälkeen
- Liikennevalosovellus musassa (vihreällä soitetaan, punaisella ei)
Smartfeet-kokeilut
(edellisessä blogitekstissä tarkemmin selitetty)
Videokooste
koko vuoden touhuista kevätjuhlaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti